Az „Így tanítom az etikát” pályázat eredményei

Lezárult a Barankovics István Alapítvány „Így tanítom az etikát” című pályázata, ahová az ország különböző iskoláiból 33 pályamunka érkezett be. A pályázati kiírás értelmében olyan gyakorlatorientált, pedagógusok által készített óra- és projektterveket, vagy egyéb alkotásokat vártunk, amelyeket haszonnal forgathatnak az etikát önálló tantárgy keretében, vagy más tárgyakba integráltan oktató tanárok.

A pályamunkákat szakmai szempontból egy két tagból álló zsűri bírálta.  A zsűri elnöke Homor Tivadar, akinek neve évtizedek óta összeforrt az etikaoktatás kérdéseivel. Azon túl, hogy több tankönyv, tanári kézikönyv és szakmai publikáció szerzője, ma is aktívan részt vesz az etika tanárok képzésében és továbbképzésében. A zsűri másik tagjaként Kiss Mária Rita a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző karának társadalomismereti szakmódszertanosa, a Barankovics István Alapítvány ifjúsági projektjének vezetője dolgozott. A pályamunkák értékelésekor a vezérfonalat a pályázati kiírásban előre megadott szempontrendszer jelentette. A zsűri a témaválasztástól kezdve az oktatási segédanyagok kidolgozottságával bezáróan egy sor módszertani elemet vizsgált. Kiemelten kezelte a fiatalok életvilágát és életkori sajátosságait figyelembe vevő téma és módszerválasztást, a motiválás eszközeit, a képzés során fejlesztendő kompetenciák körének indoklását és azt, hogy a benyújtott pályamunka és a megvalósítás tervezett módszerei valóban alkalmasak-e a kitűzött nevelési célok elérésére. További fontos szempontként jelent meg a leírtak megvalósíthatósága, azaz hogy az adott óra, vagy projektterv kellően kidolgozott-e, lehetővé teszi-e az adaptációt, valamint az is, hogy a készítő mennyire reálisan mérte fel a feladatok megvalósításához szükséges időt. A zsűri előnyben részesítette mindazokat a pályamunkákat, amelyek esetében mind a téma tárgyalásának színvonala, mind pedig maguk a benyújtott tervek meggyőzően igazolták készítőik magas színvonalú módszertani kultúráját és nem utolsó sorban tanári kreativitását.

Az etika pályázat nyertesei:

1. díj:

Tánczos KrisztinaHolokauszt –gyerekszemmel. Projektterv (7-8. és 9-12. évfolyam) Szabolcs Vezér Gimnázium és Szakközépiskola (Pusztaszabolcs)

2. díj:

Körmendy KárolyTársas kapcsolatok, közösségek működésének aspektusai. Tanmenet. (11. évfolyam) Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégium

3. díj:

Hajas AnikóMi a barátság? Óraterv. (5. évfolyam SNI tanulók) Béke Ligeti Általános iskola és Szakiskola és EGYMI (Zalaegerszeg)

Csányi Judit – „Ahány ház, annyi szokás.” Óraterv. (1. évfolyam) Orosházi Táncsics Mihály Tehetséggondozó Gimnázium és Szakközépiskola

A zsűri kiemelkedő színvonalúnak ítélte és a Barankovics István Alapítvány szakmai konferenciáján bemutatásra javasolta az alábbi pályamunkákat:

Tánczos KrisztinaHolokauszt –gyerekszemmel. Projektterv (7-8. és 9-12. évfolyam) Szabolcs Vezér Gimnázium és Szakközépiskola (Pusztaszabolcs)
Körmendy KárolyTársas kapcsolatok, közösségek működésének aspektusai. Tanmenet. (11. évfolyam) Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégium
Hajas AnikóMi a barátság? Óraterv. (5. évfolyam SNI tanulók) Béke Ligeti Általános iskola és Szakiskola és EGYMI (Zalaegerszeg)
Csányi Judit- „Ahány ház, annyi szokás.” Óraterv. (5. évfolyam) Orosházi Táncsics Mihály Tehetséggondozó Gimnázium és Szakközépiskola
Perjésiné Kiss Rita - Őseink bölcsességétől a Facebook bölcsességéig. Projektterv. (7. évfolyam) Tiszalöki Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (Tiszalök) 

A zsűri kiemelkedő színvonalúnak ítélte és a Barankovics István Alapítvány készülő szakmódszertani kötetébe publikálásra javasolta az alábbi pályamunkákat

Tánczos KrisztinaHolokauszt –gyerekszemmel. Projektterv (7-8. és 9-12. évfolyam) Szabolcs Vezér Gimnázium és Szakközépiskola (Pusztaszabolcs)
Körmendy KárolyTársas kapcsolatok, közösségek működésének aspektusai. Tanmenet. (11. évfolyam) Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégium
Hajas AnikóMi a barátság? Óraterv. (5. évfolyam SNI tanulók) Béke Ligeti Általános iskola és Szakiskola és EGYMI (Zalaegerszeg)
Csányi Judit- „Ahány ház, annyi szokás.” Óraterv. (5. évfolyam) Orosházi Táncsics Mihály Tehetséggondozó Gimnázium és Szakközépiskola
Perjésiné Kiss Rita - Őseink bölcsességétől a Facebook bölcsességéig. Projektterv. (7. évfolyam) Tiszalöki Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (Tiszalök) 
Rőszerné Fodor Ágnes – A felelősség új dimenziói korunkban. Az egyén cselekvési lehetőségei. (11. évfolyam) Törökszentmiklósi Lábassy János Szakközépiskola és Szakiskola (Törökszentmiklós) 
Filep Doina Ottilia – Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan! Óraterv (7. évfolyam) Megyaszói Mészáros Lőrinc Általános iskola (Megyaszó) 
Kor Erika - Szentesítheti-e a cél az eszközt? projektterv (11. évfolyam, gazdaság szakos diákok) Szent László Római Katolikus Teológiai Líceum (Nagyvárad, Románia) 
Bere Anna Mária - A mi csoportunk. Óraterv. (5. évfolyam) Földesi Karácsony Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (Földes) 

A nyerteseknek ezúton is gratulál a Barankovics István Alapítvány és tisztelettel köszöni minden pályázaton résztvevő pedagógus értékes munkáját.

 

Az Alapítvány minden érdeklődőt szeretettel vár a május 17-én Budapesten megrendezésre kerülő ünnepélyes díjkiosztó ünnepségre. A díjátadóval egybekötve rendezzük meg a BIA tanári kerekasztalának soron következő konferenciáját, ahol az etikaoktatással kapcsolatos szakmai ismeretek bővítésén túl a résztvevők megismerhetik a legjobb pályamunkákat, valamint személyesen is találkozhatnak azok készítőivel.