1947-es országgyűlési választások

Az 1947-es választásról – az adatok akkori „kézi” rögzítése és összesítése okán – egymástól minimális mértékben eltérő eredmények maradtak fenn. A különbségek a politikai erőviszonyok megítélése szempontjából nem relevánsak, a pártok százalékos szavazatarányai csak tizedszázalékos differenciákat mutatnak. Az alábbi táblázat adatainak forrása a hazai választástörténet legteljesebb adatbázisa (Magyarország XX. századi választási atlasza 1920-2000); ezek a számok jelennek meg a témával foglalkozó legtöbb feldolgozásban.

PÁRT

SZAVAZAT

SZAVAZAT %

MANDÁTUM

MANDÁTUM %

Magyar Kommunista Párt

1 111 001

22,25

100

24,33

Demokrata Néppárt

824 259

16,50

60

14,60

Független Kisgazdapárt

766 000

15,34

68

16,55

Szociáldemokrata Párt

742 171

14,86

67

16,30

Magyar Függetlenségi Párt

670 751

13,43

49

11,92

Nemzeti Parasztpárt

413 409

8,28

36

8,76

Független Magyar Demokrata Párt

262 109

5,25

18

4,38

Magyar Radikális Párt

85 535

1,71

6

1,46

Keresztény Női Tábor

69 363

1,39

4

0,97

Polgári Demokrata Párt

49 740

1,00

3

0,73

ÖSSZESEN:

4 994 338

100

411

100

 
Az 1945-ös kormánykoalíció pártjai (az akkori választási eredményük sorrendjében: FKGP, MKP, SZDP és NPP) összesen 3 032 581 szavazatot (60,72 %) és ezzel 271 mandátumot (65,94 %) szereztek, az ellenzéki pártok együtt 1 961 757 voksot (39,28 %) és 140 mandátumot (34,06 %) kaptak; közöttük a különbség 1 070 824 szavazat. Az 1946 tavaszán létrejött Baloldali Blokk (MKP, SZDP, NPP) nem szerzett abszolút többséget (45,39% szavazat és 49,39 % mandátum), így a kormányalakításhoz szükség volt a korábbi támogatottságuk kétharmadát elvesztő kisgazdákra, s e párt 1947 nyarára megmaradt vezetői ebben partnerek voltak. Barankovics István ellenzéki Demokrata Néppártja (DNP) 286 742 vokssal maradt le a kommunistáktól, ezzel a szavazatok szerint második lett, 60 mandátumával viszont csak a 4. legnagyobb frakciót hozhatta létre. Az akkori választási rendszer premizálta a négypárti kormánykoalíciót azzal, hogy a szavazatok 60 százalékának együttes elérése esetén az országos listás mandátumok 80 százalékát jutatta nekik. Ez az oka annak, hogy a DNP több szavazattal kevesebb mandátumhoz jutott, mint a kisgazdák és a szociáldemokraták, és összességében a kormánypártok felül-, az ellenzékiek alulreprezentáltak. Az adatok alapján értelmezhetőek a választási eredmények, és ezen belül annak a csalássorozatnak a hatása, ami miatt az 1947-es választás a „kékcédulás” jelzőt kapta a magyar politikatörténetben.

A „kékcédula” egy igazolás (hivatalos nevén: névjegyzék kivonat), amellyel azok a szavazók voksolhattak, akik a választás idején nem a lakóhelyükön tartózkodtak. Akkori nevét a nyomtatvány halványkék színéről kapta.

Szigorú ellenőrzés mellett a mostani választásokon is lehetőség van arra, hogy a választás napján nem a lakóhelyükön tartózkodók másutt szavazhassanak, 2003-tól akár külföldön is. Azonban 1947-ben a kommunista párt vezetése nem a szavazati jog gyakorlásának minél teljesebb biztosítására, hanem előre eltervezett tömeges csalásra használta az „átigazolást”. A módszer az volt, hogy ugyanaz a személy mindig új „kékcédulát” kitöltve több szavazókörben is voksolt, a hatékonyság érdekében pedig az erre hajlandókat csoportosan, általában teherautókkal szállították a nagyobb városokon belül egyik szavazóhelyiségből a másikba illetve a városok és falvak között.

Különböző források egymástól eltérően adják meg a „kékcédulák” számát. A legtöbbről a szociáldemokrata Böhm Vilmos beszél, aki a már emigrációban írott visszaemlékezéseiben részletesen ír a történtekről. Szerinte a Belügyminisztérium 500 ezer példányt nyomtatott, amelyből a kommunisták 50 ezret „szíves felhasználásra” felkínáltak a szociáldemokratáknak. Ők – hogy ennyivel is kevesebb legyen a csalás – ezeket átvették, de egy páncélszekrényben a választás utánig érintetlenül megőrizték. Földesi Margit és Szerencsés Károly kötete szerint azonban eleinte egyes szociáldemokrata vezetők is tárgyaltak a kommunistákkal, és nem zárkóztak el a csalástól. Viszont miután rájöttek, hogy csak az igazolások töredékét kapták meg, közvetlenül a választások előtt – elsősorban Kéthly Anna erőteljes fellépésére, aki kezdettől ellenezte a csalást – leállították saját előkészületeiket, és felszólították a kommunistákat, hogy ők se éljenek vissza a ”kékcédulákkal”. Az MKP vezetése azonban megyékre lebontott pontos terv alapján már rég szervezte az ügyet. Szovjet segítséggel járműparkot és üzemanyagot összpontosítottak, és titokban „toborozták” végrehajtókat: „Ötven jó csepeli elvtársat kérünk 31-ére Zemplénbe... 100% bolsikat kérek. Kb. 20 helyen fognak szavazni… A kocsik minden dísz nélkül legyenek és csendesek.” Egy fennmaradt dokumentum szerint országosan összesen 12 260 „aktivistának” 4727 szavazókörben 208 693, fejenként átlagosan 17-18 hamis voksot kellett volna leadnia.

Azonban már a választás délelőttjén az Igazságügyminisztériumba és a rendőrségekre (ekkor még nem mindenütt kommunista volt a rendőrkapitány, és sok olyan ember dolgozott a választásokon, aki pártállástól függetlenül nem volt híve a csalásnak) ezrével futottak be a jelentések a nyilvánvaló visszaélésekről, így számos helyen abbahagyták az akciót illetve a hatóságok igyekeztek azt megakadályozni. A városokban is gyorsan híre ment, hogy több helyen ugyanazok voksolnak. A falvakban pedig még feltűnőbb volt, hogy a teherautó megállt a határban, és a helyiek számára ismeretlen emberek kettes-hármas csoportokban onnan igyekeztek szavazni, majd vissza a járműhöz, és tovább a másik faluba. Mindez időveszteséggel is járt. Így hiába volt valakinél húsz cédula, sokan csak 4-5 helyen tudtak voksolni. Szinte biztos tehát, hogy a „terv” nem 100 százalékra teljesült.

Arról azonban csak becsült adatok vannak, hogy ténylegesen mennyi volt a hamis szavazatok száma. Péter Gábor, a Belügyminisztérium Államvédelmi Osztályának (ÁVO) vezetője saját miniszterének, a kommunista Rajk Lászlónak 62 981 névjegyzék kivonat alapján leadott szavazatról számol be. Ez, mivel a jelentés „belső használatra készült”, alapjaiban akár igaz is lehet, viszont a statisztika hiányos (a szavazókörök mintegy 90 százalékára terjed ki), és benne vannak a „szabályosan” távol lévők voksai is. Mások 80, 100, 120 ezer hamis szavazatról tudnak. A valós szám inkább több, mint kevesebb ennél, de az nem életszerű, hogy a „tervezett” 200 ezret megközelítette volna.

Az eredményekből látszik, hogy ”számtanilag” a csalásnak csekély a jelentősége. Ha az MKP szavazataiból levonunk akár 200 ezret, akkor is ez a párt nyeri a választást. Azt a céljukat, hogy a kormánypártok közötti erőviszonyokat megváltoztassák, csalás nélkül is elérték volna. A koalíció négy pártjának együttes választási győzelmét sem a kékcédulás szavazatok biztosították, hiszen az ellenzéki pártokkal szembeni szavazatelőnyük több, mint 1 millió. (Premizációs mandátumokat ugyan már 90 ezer voks „kiesése” esetén sem kaptak volna, így szorosabb többséggel alakíthattak volna kormányt.) A „kékcédulás hadművelet” tehát UTÓLAG „túlbiztosításnak” tűnik, és csak a leadott szavazatokra tekintve az 1947-est nem lehet en bloc elcsalt választásnak nevezni.

De nem ilyen egyszerű a helyzet, ha azt is látjuk, hogy 1945-höz képest törvényileg korlátozták a választójogot, és a választói névjegyzékek helybeni összeállításakor önkényesen jóval „túlmentek” a törvény adta kereteken is, „kifelejtve” a listából sok nem baloldali, de néhol még szociáldemokrata szimpatizánst is, összességében mintegy 460 ezer embert zárva ki a szavazásból. Nagy többségük valószínűleg az ellenzéki pártok táborát erősítette volna, de ennek hatása a választási eredményre kiszámíthatatlan. Emellett a leadott törvényes voksok sem a szabad választói akarat kinyilvánítását garantáló politikai környezetben születtek. A kommunista vezetők a választást csak az 1946 tavaszától beindult totális politikai offenzívájuk (tömegakciók, megfélemlítés, kreált összeesküvés, kisgazdapárti vezetők, közöttük Kovács Béla főtitkár letartóztatása, Nagy Ferenc miniszterelnök lemondatása és emigrációba kényszerítése stb.) végkifejleteként, a már lezajlott hatalomkoncentráció utólagos legitimálásaként fogták fel. Politikai szocializációjuk, értékviláguk nem a parlamenti demokrácia „megnyerésére”, hanem annak elutasítására épült, a demokratikus berendezkedést kezdettől időleges taktikai kompromisszumnak fogták fel – így semmi nem gátolta őket a választási csalás kitervelésében és végrehajtatásában. Továbbá abban sem, hogy a választások után új lendülettel lássanak neki a demokratikus intézmények további kiüresítéséhez, az ellenzéki politikai pártok felszámolásához, minden eltérő politikai akarat megtöréséhez.

 

Felhasznált források és feldolgozások:

1947. évi XXII. törvény az országgyűlési választásokról 

Böhm Vilmos: Választási hadjárat a népi demokrácia módszereivel. Beszélő, 1985/3

Földesi Margit–Szerencsés Károly: Halványkék választás. Magyarország 1947. (Tanulmány és válogatott dokumentumok) Kairosz Kiadó, 2001.

Hubai László: A magyar társadalom politikai tagoltsága és az 1947-es választások. In: Fordulat a világban és Magyarországon 1947–1949. Szerk.: Feitl István, Izsák Lajos, Székely Gábor. Napvilág Kiadó, 2000. 98–117. o.

Hubai László: Magyarország XX. századi választási atlasza (1920-2000) Napvilág Kiadó, 2001.

Izsák Lajos: A parlamentarizmus vesztett csatája – 1947. In: Parlamenti választások Magyarországon 1920-2010. Szerk.: Földes György, Hubai László. Napvilág Kiadó, 2010. 243-265. o.